Uf, feia temps que no escrivia poesia.- Aquí en va un d´intensament petita
Les paraules no importen, ni tampoc gairebé els silencis. Totes aquestes coses es poden entrenar.
Però no els ulls.
PRADA XXIV.-
No ens deixem caure,
incauts,
en aquesta farsa
de paraules dites,
les que devien
haver estat possibles,
les mudes,
les improbables,
les que van néixer
ja equivocades.
Tot el que sigui cert
només ho hem dit
quan ens miràvem.
lunes, 12 de septiembre de 2011
The Man in Black.- Johnny Cash.-
De vegadesuna petita anècdota ho motivatot.-
Us explico. Lasetmana passada em va donar per escoltar el Johnny Cash. Feia mesosque tenia l´últim discque va gravar envida( molts pocs mesosabans de lasevamort). De fet acabava de perdre a la seva segona dona ( i gran amor de la sevavida) la June Carter.
El Cd està ple, com atota lasevaobra, dereferènciesbíbliques però en sobresurt una petita obra mestra, escrita originalment per un altre vell dinousaure, el Kris Kristofferson, i que totseguit us tradueixo… For The goodTimes ( pels bons temps).
La sevaveusona molt cansada.. Semblacomsi li hagués dit a la sevadona:
Espera´m nena, que surto a cantar un parell decançons més , i vincamb tu…..!
En un altre ordre de coses, en aquestanova temporada defeina,he decidit, per primeravegada posar-me tratge. Tinc la ferma pretensió que als 41 anysaprendré per fia fer-me el nus de la corbata.- Fins ara m´hi havia negat però ja no recordo el motiu.
Serà quem´he tornat presumit o gilipolles deltot…. Totpot ser…..
Donç bé, aquest matíhevist a un amicmeu del gimnàs que venia amb un tratge marró xocolata amb llet que li quedaba com una patada al cul. Els tratges semprem´han agradat foscos( reminiscències del passat …. Com que el negre aprima!!!! Jejejeje). Per tant he decidit comprar-me´n un parell de foscos. Un segur que será negre.. perque denegre anava semprevestit el Johnny Cash… i d´ellel va copiar-homenatjar en Loquillo.
En certa manera si a l´hivern em veieude negre hi haurà una part que serà per estilitzar la perxa però els que de veritat em coneixen sabran queen mi semprehi haurà un trosset que voldrà copiar al gran, gran Johnny….
For the good times- Pels bons temps
No et posis massa trista. Jo sé que s´haacabat
Però lavida continua i aquestvell món continua girant
Estiguemcontents de que vam tenir algun temps per pasar-lo junts.
No hi ha cap necessitat de contemplar els ponts que ara estem cremant.
Recosta elteu cap sobre el meu coixí,
Apropa el teu càlid i tendre cos al costat del meu,
Sent com parlen les gotes de la pluja
Colpejant suaumentcontra lafinestra
I fescreure que m´estimes una vegada més.
Pels bons temps
Jo tiraré endavant. Tu en trobaràs un altre.
I Jo estaréaquí si trobes quealgun cop emnecessites.
No diguiscap paraula sobre el demà o sobre “per sempre”
Ja hi haurà prou tempsper la tristesa quan em deixis.
Però ara, recosta elteu cap sobre el meu coixí,
Apropa el teu càlid i tendre cos al costat del meu,
Apunteu el nom de la Laura Marling.- És potser la promesa més fiable i amb més talent del nou folk britànic.
La seva música planeja indecent (com els corbs a la Torre de Londres) en tots els grisos metàl.lics que ha ferit la pluja, un estrany magnetisme difícil d´explicar, el fred mullat que et cala els ossos i que ( per sorpresa i en silenci), t´abandona a tu mateix en una irrepetible lucidesa, una tarda qualsevol.
Ningú sap ben bé qui és Sophia. Potser simplement un nom de dona..... Però en grec Sophia vol dir saviesa.
La poesia sempre ha sigut apunts que qui la llegeix ha de cosir i fer-se el vestit que millor li quedi.
SOPHIA-LAURA MARLING
He estat pensant, he estat reflexionant.
No n´has de fer res d´on he estat últimament .
De qui ha estat tocant la meva pell.
de a qui he deixat.
Fins avui he estat tímida i amb la mirada cansada.
I estic feta pols-.
He estat pensant, he estat reflexionant.
No n´has de fer res d´on he estat últimament .
De qui ha estat tocant la meva pell.
de a qui he deixat.
Fins avui he estat tímida i amb la mirada cansada.
Algunes vegades em sento.
Algunes vegades miro fixament.
Algunes vegades ells miren i a mi no m´importa
Rarament ploro encara que algunes vegades ho hauria de fer.
I estic feta pols.
Quan toqui la campana, quan la campana hagi de sonar
millor que truquis a la teva dona.
Quan la campana toqui l´últim dia de la teva vida
millor que t´agenollis i resis.
Sóc una bona dona i mai vaig dir absolutament res del que vas fer aquell dia
No sóc una dona que vagi dient mentides, però com tu vas dir,
ja arribarà el dia del judici final
Ara, Sophia.
Estic feta pols
Ara, Sophia,
Estic feta pols
Quan toqui la campana, quan la campana hagi de sonar
millor que truquis a la teva dona.
Quan la campana toqui l´últim dia de la teva vida
millor que t´agenollis i resis.
Sóc una bona dona i mai vaig dir absolutament res del que vas fer aquell dia
No sóc una dona que vagi dient mentides, però com tu vas dir,
ja arribarà el dia del judici final
Ara, Sophia.
Estic feta pols
Ara, Sophia,
Estic feta pols
Tornem una altra vegada al mestre.
Fixeu-vos bé quina preciositat de cançó. Allunyada del tema amorós es basa aquest cop en la seva visió social.
Com que he rebut algun comentari de que preferiu la lletra escrita, us poso només la música en el video i la lletra tot seguit:
Cançó pel nostre temps.
Des de l´ amarga recerca del cor, accelerats amb la passió i amb el dolor,
ens aixequem per jugar un paper més important.
Aquesta és la fe amb la que comencem.
Els homes hauran de saber unir les nacions una altra vegada,
des de l'amarga recerca del seu propi cor.
Estimem el fàcil i la rapidesa,
però ara, amb mans entusiastes i enteniment
ens aixequem per jugar un paper més important-
Les poques lleialtats que ens quedaven s'han anat i cap raça ni credo han sobreviscut.
Des de la amarga recerca del cor,
sense guiar-nos pel camí corrupte que va enganyar a la massa en el seu propi benefici
des d'aquí ens aixequem per jugar un paper més important .
Tornant a modelar l'estreta llei i l'art ,
els símbols dels quals són tants milions que han caigut morts ....,
Porto dos dies molt entretingut amb el meu nou mòbil( he robat literalment el del meu fill en un clar boicot als xoriços de movistar)
Donç bé resulta que els tàctils no s´han fet per mi . En els dos missatges que he enviat pel Whatsapp!!!( la propera paraula que recollirà la R.A.E.L) els vaig tenir que refer cinquanta vegades perque el que els meus munyons escrivien era quelcom semblant a un nou idioma, inventat per mi ,però sense patentar....( sempre he sigut un deixat en el tema econòmic).
La meva imatge d´ahir a la tarda en el tren era com aquella que veiem a les pelis espanyoles dels anys 50 quan retrataven al "tonto del pueblo", cejijunto amb la llengua sobresortint a mitja alçada entre els dos llavis apretats, però sense boina.
Aquest matí m´he negat en rodó a que es tornessin a riure de mi i he tret un llibre que farda un ou. He aixecat el cap un parell de cops i he vist als meus companys de l´ONU, secció musulmana no agressiva, com trastejaven les seves blackberry i com s´enviaven missatges entre ells dos i reien perfumats breument de cuscús i tè de mel...( o no?).
He pensat per un moment en la integració, en la capacitat d´adeqüació al medi i com collons s´ho feien per escriure de la dreta a l´esquerra, i com s´ho feien per fer i enviar els dibuixets propis de l´escriptura aràbiga...
Després de comprovar que no tenia el coll tant llarg com per veure què escrivien( lleig Bagué lleig) he redreçat la mirada cap el Robert Graves, un britànic catxondo , autor de Yo Claudio.
El títol del llibre " Dioses y Heroes de la Antigua Grecia" em donava una gran pinta d´intel.lectual si no hagués sigut perque inconscientment he tornat a apretar les celles i treure altre cop la llengua. Tècnicament a això se li diu reminiscències del passat.. Toma ya.....
Bé, entrem en detall.. transcric un fragment del Llibre que m´ha fet molta gràcia perque vosaltres en tregueu les vostres pròpies conclusions.....
".. Frente Afrodita se sentaba Ares, el hermano alto, apuesto, fanfarro y cruel de Hefesto a quien le encantaba luchar por luchar... Ares y Afrodita estaban continuamente cogiéndose de la mano y riendo como tontos por los rincones.... Ares no tenía modales, ni conocimientos y el peor de los gustos.... Sin embargo a Afrodita le parecía maravilloso....."
Les coses, definitivament, no han canviat jajajaja-
Per últim i acabar aquest rotllo de despatx la primera setmana post-vacacionali que m´han interromputuna trentena de vegades( continuo odiant la feina) i ja no seel queem dic… donç bé, acabo felicitant atotesles Mares de Déuperdudes. Trobo que es un nommoltromàntic…, a lameva neboda petitai a la Roser, unade les meves millors amigues ila que més m´ha animat,durant molts anys , aescriure. Petons a les dues
Quan vaig acabar de llegir “Les particules elementals” , fa un parell d´anys,havia de concloure que estava davant d´un autor raret,que a l´igual queRoth i McCarthy( Auster es una papallona inofensiva) , tenien una visió desoladora del nostre món actual però molt més acotada, molt més sincera i propera alhora, i per tant molt més terrible.
La manera d´escriure de l´últim premi Goncourt és curiosa, barreja una precisa descripció técnica amb una pretesa vocació científica. De fet és irònic i de molta mala llet queen els agraïments del llibre hi figuri la Wikipèdia. Semblaaparentment que vulgui omplenar les pàginesdel llibre amb una explicació científico-històrica de qualsevol detall insignificant pel relat. Vaig riure molt quanen observarun cadáverl´escriptores va polir mitja página del llibre relatant la vida de les mosques. És veritat que semblava ben bé que calqués l´explicació senzilla i didáctica que fa l´enciclopèdia digital. Les mosques petitesno és quesiguin joves, sino quehan estat mal alimentades….
La trama del llibre és tan senzilla com explicar la historia d´En Jed Martin , “un artista”, un fotògrafque va tenirèxit fotografiant mapes Michelin i que es va fer ricpintant olis de professions i que va acabar la sevavida fent muntatges videogràfics de plantes. Entremig hi han poques coses, un calentador, un pare en els sopars de Nadal, una mare suicida , duesamants curtes i escadusseres, una cap de premsa, un galerista, un assassinat , dos policiesi per suposat un ampli catàleg de tècniques fotogràfiques i pictòriques explicades directament del seu manual d´instruccions.
Quan vaig acabar de llegir-loli havia de donar les gràcies que m´enganxés i entretingués amb tanta informació ( ara sé el que és un Bichon) . El molt cabró però tambéem va fer una putada. Va confirmar el meu més terrible dels presagis.
La única cosa que ens pot deslligar del mapa i del territori som nosaltres mateixos. Podem optar entreintegrar-nos i formar part del rapidíssim engranatge del temps, de l´orfanatge emocional, de la banalitat dels plaers, del sexe pel sexe, de l´obstinació pel treball. Ningú quede indemne, ni el pobre Michou, ni els mediocres ni els artistes. El discursque escollimpodrá sermés o menys entenedor.-Tant se val-
Però del que ensparla es de la gran solitud , l´ aparaulada , la que no ens expliquen, la que no sabem veure.
I quan tot s´acaba només em lleva una necessitat íntegra d´abraçar algú. Tots hi sónperòfan la seva amb unafelicitatrelativa.
Aquestatarda el vent pentina la pineda amb la colònia queacaba dedeixar la pluja. No ho sabré mai pintar i a lacámara Nikon se li ha acabat labatería. La batería ésrecargable, de liti.
Algun dia comentaré la inquisició a la que ens sotmeten les grans companyies de telefonia. Un simple canvi de companyia d´Adsl m´ha xapat internet com a mínim fins dimecres. Tant se val.. els feixisites i els dèspotes no podran mai amb mi. És surrealista, de debò.
Però ara estic "en otros menesteres". Transformat en un llagardaix torrat al sol de la Costa Brava, sense cap més ocupació que menjar, dormir i llegir... i pensar...
I tot sota un sol de justicia, planificant la nova temporada de feina que comença dilluns 5, els nous projectes(llegir m´incita a escriure), cinema del bo, la nova temporada teatral que promet,... nous discos de Tom Waits, Jayhawks.... uf... quina feinada!
I tot això m´agafa en plena forma. Ja no baixo la mirada, ni la desvio... tinc els ulls més oberts i, sense ser presumit, diria que fins i tot seductorament radiants.
Això si que han sigut unes bones vacances. Moltes gràcies a Prada que s´ha portat com mai, als meus dos nens que són una autèntica delícia de persones i a tots els que m´heu llegit i , d´alguna manera, esteu sempre amb mi.
A la pròxima parada picarem alt, ni més ni menys que l´últim Goncourt,,, casi na guaranà.
un petó des de Cala Giverola( Tossa de Mar, PLaneta Terra)
Pd.- No aneu a veure "lo contrario al amor" que és un rotllo macabeu a no ser que us molin els bombers, el cine era com un show de sexy-boys als que no pots tocar el cul( en tot cas espereu que surtin els calendaris i com a mínim els disfrutareu un any sencer)