viernes, 8 de octubre de 2010

PER TU

He  amagat el  teu nom  en gairebé totes les frases. Fins i tot a la que  hem deixat enrere hi sorties dibuixada, impecable  i elegant, entre salts de  tinta.

Però el  teu nom és massa  íntim com per  deixar-lo   i que  me´l robin quatre o cinc paraules mal entrellaçades que no tenen ni l´honor ni la  categoria per acompanyar-te.

Et prefereixo en mi, en l´absoluta profunditat d´un cor desballestat i imperfecte que , a batzegades, intentarà  estimar-te sempre.

jueves, 7 de octubre de 2010

Ain´t talking, just walking(Bob Dylan)

No parlo, simplement  camino.

    Hi han persones que els agrada tenir-ho tot controlat.-
   Quan parlem de  relacions personals o laborals aquest domini només es pot fer de dues maneres:  o bé  escollir  a  algú  amb el que puguis  fer o desfer com  et plagui  amb un somriure a la boca o bé senzillament fer que   et tinguin por.

    Si escollim la  primera opció el resultat és anular per complet qualsevol capacitat d´evolució, millora  o enriquiment personal. Ademés de tremendament  avorrit, simplement és perdre el temps.-
 Baixar sempre es pot baixar( amb el risc  de  quedar-t´hi), el que es  difícil i arriscat és intentar pujar.  

    Si elegim el despotisme, fer sempre el que ens vingui de gust a nosaltres, sense  tenir en compte l´altre,  inhibint la bondat, la  tendresa, la comprensió i el sacrifici, ens trobarem (instintivament)  que tampoc  ens  ho donaran tot, els tindrem sempre molt per sota de les  seves possibilitats. És el  regne dels tontos, el suicidi  tan físic com emocional és estadísticament mínim.

    Cap de les  dues opcions  ha de ser necessàriament  negativa. Tot és un problema de coneixença. Si això és el que coneixes sempre estarà bé, sempre será correcte. El problema  te´l trobes quan per  interés  o simplement per  atzar, creues la  frontera del  teu propi món i et trobes  que hi  ha vida més enllà de tu mateix. No ho pots evitar i  t´agrada.

 Com passa  a la ciencia , cap avenç és    fàcil ni segur, necessita, per propia definició tècnica, creuar aigües pantanoses, on et faran sentir  débil, insegur i moltes vegades decebut i desesperançat de poder assolir la teva  fita.

És  aleshores quan  has de  decidir entre  parlar-teoritzar-fer el que creus convenient, o simplement, posar-te  a  caminar.




miércoles, 6 de octubre de 2010

Cohen again.- ALEXANDRA LEAVING

Moltes  vegades, quan estem  amb algú, sigui un  amor, un  amic, un  familiar , ens  aborda un sentiment de propietat i sobretot, d´exclusivitat. És el meu amor, el meu  amic, el meu pare…

Pocs  cops concebim que el mateix  que  sentim per ells ho puguin sentir ells per d´altres. Tots tenim  tendència  a marcar territori( com bèsties primitives que en el fons som) . Aprendre a compartir persones i sentiments és una assignatura que suspenem amb massa freqüència.

El Leonard ens dona aquí una  sortida de geni. Primer de  tot es tractaria de  gaudir  amb tota la intensitat possible els moments que  et toquen, encara que  siguis breus i escadussers, però són , en tot cas, els  teus moments.
En segon lloc, assumir amb dignitat la possibilitat i la probabilitat altíssima de que marxarà.
I per últim , vestir el  que et quedi d´admiració i d´agraïment( l´Al.leluia en ment), mai vestir-lo de tristor, odi, desesperació…

L´escena és molt senzilla; un home  està amb una  dona, la dona  no el pertany i sap que marxarà.. El que sent i diu és pura màgia .


L´Alexandra se´n va.-

De  sobte la nit es  fa més  freda,
el Déu de l´amor s´està preparant per marxar
L´Alexandra es recolza sobre la seva espatlla
mentre tots dos rellisquen entre els sentinelles del cor.

Sostinguts per la senzillesa del plaer,
guanyen a  la llum, s´entrellacen sense cap forma,
i més  radiants del que et puguis imaginar
 tots dos cauen entre les  veus i el  vi.

No creguis que els sentits et juguen una mala passada,
No és un somni  capritxós que quan arribi el matí es consumirà.
Digues adéu a l´Alexandra que  se´n va.
Digues Adéu a l´Alexandra que perds.

Encara que  dormi sobre el tu setí,
encara que et desperti amb un petó
No diguis que va  ser un moment que només vas imaginar,
No et rebaixis  a aquest  tipus d´excuses.

Com si semblés que estaves preparat per això des de fa temps,
ves  decidit cap a la  finestra. Beu-te-la tota.
La música és exquisita. L´Alexandra està rient.
Les teves  fermes conviccions són de nou tangibles.

Tu, que  vas tenir l´honor de la  seva  nit,
i  que per tenir aquest honor et van tornar el teu.
Digues adéu a l´Alexandra que  se´n va.
l´Alexandra que  se´n va amb el seu senyor.

Fes com si fossis  algú ben preparat perque això passés,
Com si fossis l´amo i senyor de tots els teus fracassos.
No escullis l´explicació dels  covards,
aquella que s´amaga darrera de la causa i  de l´efecte.

A tu que  et  va desconcertar tot el seu significat,
A tu que  et van trencar els esquemes i et van desclavar de la creu,
Digues adéu a l´Alexandra que  se´n va.
Digues Adéu a l´Alexandra que perds.

martes, 5 de octubre de 2010

TRES ANGELS

Una vegada  tenia  tres  àngels:

Al primer  àngel el vaig entrenar  jo mateix, corrent la  banda  i ensenyant-lo a rematar còrners. Era frustrant,  no li agradava  estudiar i mai  va arribar a  ser un extrem .- Però el tio tenia instint assassí que després va demostrar amb les dones , superant-me de totes totes  . Amb els  anys  es va  convertir en el meu germà, gurú i mur de Jerusalem. Últimament  he  après més jo d´ell que ell de mi. Què més vol un mestre?.

El segon àngel va venir de rebot del primer. Era el planeta  terra personificat. Poques paraules, senzilles però directes com un punyal . Era el germà manetes que m´arreglava els cables que el de dalt havia deixat “sueltos”. La Santíssima Trinitat sempre  ha funcionat com un puto rellotge  suís, cinc minuts amunt o avall, això no importa

El tercer àngel ha estat una  sorpresa quan jo  ja no creia en els miracles. – Primer havia estat  un dimoni i encara  tenia una petita cua  vermella, (desdoblada això si), que  li sortia( no se  si  per  davant o per darrera) però el  tio  sempre  la remena  amb un somriure . Té tots els vicis però dels que  no fan mal als altres, que són els que s´han  de tenir. Ademés serà l´únic que no em llegirà mai, i si ho fa,  segur que m´insulta... 

No se si Déu estarà  orgullós del seu exèrcit però  si jo algun  dia  arribo a  fer mèrits  per convertir-me en un  àngel , espero ser-ho com vosaltres. De tot cor .

lunes, 4 de octubre de 2010

LA MEVA VIDA SECRETA

Tornem a  voltes  amb  Cohen.-

És dilluns i avui  he  tornat a  pujar massa sol, només  amb un anormal  que m´anava  parlant , estupidesa  rera  estupidesa. És tant idiota que no s´ha assebentat que l´ignorava. Tothom mira per ell, no hi ha cap concessió.

Estic  cansat de pujar i baixar de Barcelona( són més de  20 anys   dia rera  dia) .

El que és més trist de  tot  es que  , mirat i remirat desde tota la fredor possible, no hi ha , avui  per  avui , cap alternativa.

Només em queda la  meva vida secreta, tot el que queda més enllà dels meus ulls i sobretot, més enllà de les meves paraules. Allò que  realment penso, allò que  realment sento, allò que  realment sóc.

El mestre les clava sempre.



LA  MEVA  VIDA SECRETA

T´he vist aquest  matí,
anaves ràpid no sé a on.
Jo sembla que no em pugui
desprendre del passat.
I et trobo molt a  faltar,
no tinc ningú en perspectiva,
i a la  meva  vida secreta
encara estem  fent l´amor.

Ric encara que estigui  enfadat,
Sóc  trampós i dic mentides.
Faig el que  he de fer
per tirar endavant.
Però sempre sé allò que  està bé
i allò que  està malament
i a la meva  vida secreta
sempre  moriría per la veritat

Aguanta  germà
Aguanta´t ben fort  germana.
Finalment  he rebut les ordres,
marxaré quan arribi el matí,
marxaré tota la nit
movent-me entre les  fronteres
de la meva vida  secreta.

Si miro els diaris
m´entren  ganes  de plorar.
A ningú l´importa
si la  gent viu o es mor.
I els comerciants volen que pensis
que tot és o blanc o negre.
jo dono  gràcies a Déu
que això no és tan  fácil
a la meva vida secreta.

Em mossego la llengua,
compro el que  em diuen
desde l´últim èxit
fins la saviesa dels antics
però sempre  estic molt sol
i el meu  cor és com  el gel.
està  ple  de  gent i fa  fred
a la meva  vida  secreta

domingo, 3 de octubre de 2010

GAIREBÉ UN CONTE

Gairebé un conte.

La Jane es va  tornar invisible. Un breu esternut d´estrelles tacava la nit, semblava  que   fins i tot Déu estigués desganat.

De camí a l´estació resseguia  amb indiferència el reflexe de la llum a les basses de pluja. Les bufava de  fum per distreure´s  i imaginar-se petits núvols sobre els petits llacs del carrer. Si   hagués portat botes  fins  i tot  s´hauria atrevit  a fer esclatar algun temporal que arribés  fins la  vorera.

El fred no necessitava  abric i la  calor no faria que la  suor aigualís la samarreta davant de  tothom en el tren. Si volien que tot continués igual ho havien aconseguit.

Deixava enrera algú dormint i potser  algun  somni despitregat d´algú altre, tan  invisible com ella. Caminava  mirant a  terra com si no l´importés què es podia trobar de cara. Tenir sentit de la perspectiva  gairebé  sempre fa mal.

A diferència dels idiotes  i dels immortals ( aquells  que  van per la vida  amb el jo davant) la Jane havia  previst totes  i cadascuna de les conseqüències del què  estava  passant i del que passaria en el futur. Un cop va  fer el recompte de víctimes, entre morts i ferits, va optar pel sacrifici.
  
Les decisions  correctes són unes  filles  de puta  vestides de  dignitat.

Així que  la  nit continuava  tacada, fosca i sumisa,  definitivament  abandonada de justícia .

La Jane es  va prendre  el  cafè,  sentada davant de ningú , sense anar enlloc. Ella no ho va voler però un inesperat instint de  revolta la va encendre.

sábado, 2 de octubre de 2010

CLASSICS DYLAN-GIRL FROM THE NORTH COUNTRY

“Girl from the north country “  de Dylan  ha estat sempre  la meva  cançó d´amor preferida.

Si llegiu la lletra  podríeu pensar  que no n´hi ha per tant, però jo vaig a aprendre a  estimar amb ella- No se dir perquè.

És una  cançó senzilla i clara, sense la mediatització del llenguatge i de les metàfores. No parla de  sentiments sublims i tràgics. Desprèn  tranquilitat, serenor, sinceritat, convicció, i molta, molta intimitat.

Parla de l´amor, de com una vegada quedes tatuat d´algú( si és de  veritat), ho és per sempre, amb independència del temps, la distància i altres circumstàncies de la vida. No ho pots  evitar.-  Sempre  hi haurà un lloc en el teu cor per aquella persona.

Si no pots veure-la  o estar amb ella, la recordaràs amb tota la tendresa del món.  I  només voldràs que les coses li  vagin bé, que la  cuidin i que la  facin molt feliç.

El que vulguis per tu mateix sempre serà secundari.

GIRL FROM THE NORTH COUNTRY

Noia del país del Nord.-


Si viatges per les  terres del Nord,
on  els vents colpegen fort a  la  frontera,
dona-li records a una noia que viu allà.
Va  haver-hi una  vegada que la vaig estimar de veritat.

Si quan  hi vas  hi ha una  tempesta de  neu,
quan els  Rius  es congelen i l´ estiu s´acaba,
fes- me  un  favor i diga´m si porta un  bon  abric
que la protegeixi quan bufin els  vents

Mira per mi si  encara  porta el cabell llarg
com un salt d´aigua despenjant-se sobre el seu pit.
Mira per mi si  encara  porta el cabell llarg
Així és  com la  recordo millor.

Em pregunto si ella encara  em  recorda,
Moltes  vegades ho he  suplicat
En la  foscor de la meva nit,
En la brillantor del meu dia.

Així que si viatges per les  terres del Nord,
on  els vents colpegen fort a  la  frontera,
dona-li records a una noia que viu allà.
Va  haver-hi una  vegada que la vaig estimar de veritat